Noticies Fcv.cat bloc

Noticies de la xarxa de federacions, clubs i escoles naútiques amb tota la informació dels actes socials, competicions i resultats amb el calendari d'esdeveniments naùtics

  • Inici
    Inici aci pots trobar totes les entrades de blog de tota la pàgina web.
  • Categories
    Categories Mosrta un llistat de les categories d'aquest blog.
  • Etiquetes
    Etiquetes Mostra un llistat d'etiquetes que s'han emprat al blog.
  • Blocs d'equip
    Blocs d'equip Troba els teus blogs d'equip favorits aci:
  • Dades d'accés
    Dades d'accés Formulari d'inici de sessió

El que hauries de saber sobre la compensació del compas magnètic

Al voltant de
a a Brico
  • Mida de la font: Més gran Menor
  • Visites: 1195
  • Subscriure's a aquesta entrada

Què és la compensació del compàs magnètic ?

b2ap3 thumbnail BitacoraLa compensació del compàs magnètic o agulla nàutica es realitza per reduir al mínim possible, el desviament amb el nord magnètic, a causa de la influència dels materials magnètics i els circuits elèctrics propis del vaixell, de manera que la compensació fa que la força directriu que actua sobre l'agulla del compàs sigui constant en tots els rumbs.

L'agulla magnètica es compensa per mitjà d'imants i masses de ferro :

  • Els imants estan fabricats en acer de tungstè o de cobalt, pintats de color vermell i blau per indicar els seus pols, i estan col.locats en sentit vertical, transversal i longitudinal a la bitàcora, en les proximitats de l'agulla. Els imants longitudinals i transversals es col.loquen a la bitàcora en el pla longitudinal proa - popa i els transversals en el pla transversal estribord - babord i serveixen per compensar el magnetisme horitzontal produït pels ferros durs de l'embarcació que provoquen el magnetisme permanent, el valor canvia de signe cada 180 °. Els imants que es col.loquen en sentit vertical són els que corregen els desviaments que apareixen quan un vaixell dóna balanços acusats ( desviament d'escora ) i es col.loquen sota el centre de la rosa.

 

  • Les masses de ferro dolç són de forma esfèrica, anomenats esferes Thomson, i de forma cilíndrica, anomenats cilindres de Mòdena i es col.loquen simètricament a banda i banda del bloc ia l'altura de l'agulla. Amb la compensació amb masses de ferro dolç s'anul.la el desviament cuadrantal produït pels ferros dolços de bord, que donen lloc a un camp magnètic accidental, que varia amb el rumb de l'embarcació i el valor canvia de signe cada 90 °. Quan està previst que l'embarcació navegui canviant molt de latitud es col.loca una barra, anomenada Flinders, de ferro dolç normalment a la cara de proa del bloc.

El camp magnètic que es produeix amb el corrent continu amb què s'alimenten els equips elèctrics de l'embarcació es pot corregir entrellaçant els cables d'alimentació i allunyant del compàs.

Quan l'agulla està compensada, es posen per escrit els valors dels desviaments residuals en una taula de desviaments que el pilot consultarà per conèixer el rumb i la demora veritables.


Com i quan cal fer una compensació magnètica de l'agulla ?

Per a realitzar la compensació de l'agulla cal preparar prèviament l'embarcació tenint en compte :

  • qu'estigui adrizada en les mateixes condicions a la dels seus navegacions
  • col.locant en la seva posició habitual tots els objectes metàl.lics
  • provar l'estabilitat de l'agulla
  • comprovar l'alineació del pla de crugia i de la línia de fe
  • la bona alineació dels taxímetres
  • i mirar que no queden objectes metàl.lics oblidats propers a la bitàcora.

L'operació de compensar un vaixell a la mar fa temps, ja que el vaixell ha de fer girs de 360 º i estabilitzar als diferents rumbs.

La compensació s'ha de fer o bé cada un o dos anys, depenent de les legislació vigent, o bé després que l'embarcació hagi passat molt temps al mateix rumb, com per exemple en un dic sec o immobilitzat en un moll.


Qui realitza les compensació magnètica d'agulla ?

La compensació es realitza per personal especialista, que normalment solen ser capitans de la Marina Mercant autoritzats per l'administració marítima.

Drets d'autor: CC-BY-SA
Darrera modificació a
Valora aquesta entrada de blog:
0


Em diuen Mariano, sóc de València i tant sols vull fer el que m'agrada. Navegant en tots els sentits.


Devorador d'articles a internet, sempre estic desenvolupant projectes web i ara més que mai, embarcat en fcv.cat, un projecte personal que he tingut aparcat massa temps.

Comentaris

Publicitat